Volg onze EKH-keurmeesters | deel VI - Kraanrijden
Volg onze EKH-keurmeesters bij het keuren van hijsinstallaties. In deze speciale blogreeks nemen wij u maandelijks mee achter de schermen van een keuring.
Elke maand lichten wij een klein deel van het keuringsrapport voor u uit. Deze maand is er gekozen voor het kopje 'Kraanrijden'.
Wat staat er onder het kopje 'Kraanrijden'?
Hieronder vindt u een overzicht van de keuringspunten die onder het kraanrijden van een hijsinstallatie vallen:
1. Elektromotor
2. Koppeling
3. Remtrommel
4. Remvoering
5. Remschijf
6. Rembeweging (slag mm)
7. Worm- / tandwielkasten
8. Open tandwieloverbrenging
9. Assen en lagers
10. Bevestiging aandrijving
11. Hulprembeweging of 2e rem
12. Loopwielen / rondsels
De focus in deze blog ligt op 'Rembeweging' en 'Bevestiging aandrijving'.
Rembeweging
Bij het wegvallen van de aandrijfkracht moet de rem overeenkomstig de aanwijzingen van de fabrikant in werking treden. De rem mag pas worden gelost indien er voldoende aandrijfkoppel aanwezig is. Kraan- en katrijbewegingen mogen ook worden gestopt door de wrijving uit het aandrijfmechanisme (bijvoorbeeld wormwielaandrijvingen).
In het onderstaande filmpjes ziet u dat onze keurmeester de luchtspleet van de rem controleert.
Bevestiging aandrijving
De kwaliteit van de ophanging/bevestiging/momentsteunen dient deugdelijk te zijn. De borging en de kwaliteit van de bouten moeten goed zijn. Paspennen en pasbouten moeten deugdelijk zijn en goed vastzitten.
Hieronder ziet u, op de linker afbeelding een gebroken momentsteun. Op de rechter afbeelding ziet u de noodoplossing.
Comments